Jakie są obowiązki HR Business Partnera?
XXI wiek to dość specyficzny czas, w którym pojawia się naprawdę dość wiele przeróżnych niejako nowych zawodów. Obecnie także łatwiej jest wyrazić wiele funkcji i zadań oraz stanowisk w języku angielskim. W efekcie coraz częściej, przeglądając oferty pracy, znajdujemy ogłoszenie dotyczące HR Business Partnera. O co tutaj chodzi? Kim jest osoba na takim stanowisku? Jaka jest jej rola? Jakie obowiązki? Aż w końcu – co trzeba zrobić, aby mieć taki zawód? O tym wszystkim przeczytacie w poniższym artykule.
HR BP co to jest?
Na początek oczywiście warto pokrótce wyjaśnić, kim w zasadzie jest taki HR Business Partner? Otóż na wstępie warto zaznaczyć, że jest to osoba raczej dość trudna tak jednoznacznie do określenia. Próbowano nawet zamienić tę nazwę na język polski i najbliższa prawdzie była nazwa – „Partner biznesowy do spraw zarządzania zasobami ludzkimi”. Jednak nadal w pełni nie oddaje ona złożoności tego zawodu.
Trzeba bowiem podkreślić, że HR Business Partner jest w firmie poniekąd pewną osobą „pomiędzy” – pomiędzy różnymi sektorami, współpracującą z kierownikami różnych zespołów. Jednocześnie jest on także „ponad” – pełni wysokie stanowisko. Co jest jeszcze dość istotne to fakt, że w zasadzie nie ma on własnego zespołu.
HR Business Partner obowiązki
Czytelnik mógłby powiedzieć, ze wszystkie powyższe informacje wydają mu się nieco mętne. I w zasadzie miałby rację. Dlatego też warto krótko opowiedzieć, jakie są HR Business Partner zadania– wówczas zapewne uda nam się nieco lepiej zrozumieć, kto to w zasadzie jest. A zatem przede wszystkim każdy HR Business Partner zajmuje się…
- Kwestiami HR
To podstawa. W grę wchodzi tutaj przede wszystkim umiejętność doboru odpowiedniego pracownika. HR Business Partner musi potrafić oszacować, jaka osoba potrzebna jest do danej firmy na dane stanowisko. Ponadto bierze on często udział w rozmowach kwalifikacyjnych oraz we wdrażaniu nowego pracownika do zespołu. No właśnie – zespół. Dobry HR Business Partner będzie także umiał świetnie budować zespołu dbając o to, jakie osoby powinny się tam znaleźć, jakie będą pełnić role w danej grupie, jakiego szefa potrzebuje ten zespół oraz jakiego typu zarządzania. Słowem będzie to osoba, która zawsze będzie musiała umieć zdiagnozować problem typu „zatrudniłem samych specjalistów, a jednak coś tu nie gra”. Dalej HR Business Partner zajmuje się także wszelkimi sprawami dotyczącymi szkoleń pracowników – kto wymaga jakiego kursu itp. Ponadto powinien też być z niego dobry łowca talentów. Jakby tego było mało HR Business Partner zajmuje się także nieraz zbieraniem feedback od różnych pracowników. - Kwestiami prawniczymi
HR Business Partner nie musi być prawnikiem, niemniej jednak powinien posiadać pewną wiedzę z tego i z pokrewnego zakresu. Chodzi tu o to, że będzie on współpracował np. przy tworzeniu umów. - Negocjacje, rozwiązywanie problemów
Na sam koniec trzeba jeszcze dodać, że HR Business Partner zajmuje się również nieraz kwestiami czysto negocjacyjnymi oraz dotyczącymi rozwiązywania trudnych problemów w firmie a także wszelakiego rodzaju konfliktów.
Rola HR Business Partnera
Jak zatem widać, rola HR Business Partnera jest naprawdę spora. Można nawet śmiało powiedzieć, że niejako scala on firmę ze sobą, dba o to, aby istniał przepływ doświadczeń i informacji pomiędzy poszczególnymi działami i sektorami, dba o płynny rozwój, dobór odpowiednik pracowników. Słowem, mówiąc nieco kolokwialnie to taka osoba, która „ogarnia całokształt”.
HR Business Partner szkolenie
Na sam koniec trzeba wspomnieć jeszcze nieco o tym, jak zostać HR Business Partnerem. W końcu jak widać – praca jest bardzo ciekawa, a zarobki też prezentują się nader interesująco. Co zatem zrobić, aby uzyskać takie stanowisko? Obecnie niektóre uczelnie otwierają specjalne kierunki, które mają przygotować do wykonywania takiego zawodu, niemniej jednak można także zainwestować w HR Business Partner szkolenie oraz różne szkolenia dodatkowe z kompetencji miękkich i twardych.